Maradtunk volna még. Legalább a döntőig. Olvastuk a magyar sajtóban meg hallottuk az otthoniaktól a legfrissebb johannesburgi rémtörténeteket, helyiek levelezőlistájára is felkerültünk még az utazás előtt, így onnan is értesültünk a brutális rablásokról, gyilkosságokról (állítólag hatvan embert ölnek meg naponta), elektromos drótkerítések között laktunk, sajnáltuk a francia tévétársaságot, akiktől mindent elloptak, és szerencsésnek éreztük magunkat: Eszterre gengszterek vigyáztak a legsúlyosabb negyedekben, ahonnan amúgy nem jött volna ki élve a saját lábán - állította a rendőrfönök, akit még legelső napunkon látogattunk meg. Minden nap életjel-sms-eket kellett küldenünk a családjainknak, hogy jól vagyunk-e, nem esett-e bajunk és így tovább, ez megszokott az On The Spot-forgatásokon, aztán kaptunk egy sms-t, hogy egy kedves iskolatársunk a filmművészetiről meghalt otthon autóbalesetben. Ilyenkor nem nagyon tudjuk hova tenni a dolgainkat, az életjel-smstől a fegyveres gengsztereken át a budapesti balesetig, csak remélhetjük, hogy valami felfoghatatlan rendszer alapján valaki vigyáz ránk. 

 
 
Van egy rémes vicc Dél-Afrikában: mi a különbség a rasszista és a turista között? Két hét. Éppen két hetet töltöttünk el Dél-Afrikában, és nem fogjátok elhinni: nem lettünk rasszisták. Sőt. Mi lett volna, ha minket rabolnak ki, ha minket erőszakolnak meg, ha minket fenyegetnek meg egy hideg pisztolycsővel a halántékunkon? Rasszisták lennénk? Nem tudom, nem hiszem, remélem, hogy nem. Ugye ez nem így működik? Biztosan nem feltétlenül, találkoztunk Terivel és Karcsival, akiket pár éve fekete fegyveresek tartottak fogva órákon át a gyerekeikkel együtt, amíg kipakolták az egész házat. Előtte és azóta is misszionárius munkát végeztek/nek afrikai országokban feketék között, és segítik a környékükön élő szegényeket is, akik persze, történetesen, nagyon is történetesen, feketék. Most már van egy-két fehér nyomornegyed is, olyan koszosak a gyerekek, hogy elsőre feketéknek néznénk őket, aztán kiderül, hogy fehér családok odáig csúsztak, mint rengeteg fekete: bádogviskók és sátrak az otthonaik. Először úgy gondoltam, Dél-Afrikában majd megértjük, hogy mi az a rasszizmus, miért, hogyan alakul és fajul eddig és addig, és hogyan lehet az Apartheid után egy olyan országot kitalálni, csinálni, ahol most foci-vb-t rendeznek, és sokkal jobb klubokban buliznak, mint Budapesten bárki. Közben milliók élnek nyomornegyedekben, bádogvárosokban, az ország fele vidéken, sok esetben törzsi körülmények között törzsi szokásokkal. Például úgy válik férfivá a dél-afrikai férfiak fele, hogy egy éles késsel körülmetélik, három-négy-öt-hat hétig egy szalmakunyhóban él a falun kívül, testvérei viszik neki a kaját, aztán, amikor meggyógyul, kijön a bozótból, megfürdik, és lefekszik valakivel, akit biztosan nem akar feleségül venni, hiszen arra használta, hogy megtisztuljon. Magyarul megerőszakol egy lehetőleg fiatal lányt. Sok esetben legalábbis ez történik. És talán nem véletlen, hogy Dél-Afrikában regisztrálják a legtöbb megerőszakolást, ennek persze más okai is vannak, kezdve azzal, hogy a férfi otthon ül munka nélkül – ám férfivá váltan –, és egyszerűen bizonyítani akarja, elsősorban saját magának, aztán a többieknek, hogy ő hordja a nadrágot. Így. És amúgy is, szórakozás, minden más helyett, ami egy a térképen sem jelölt afrikai faluban nem is létezik. Ezt egy East London-i nőket védő egyesület vezetője, Leslie Ann Foster mesélte, akivel együtt dolgoztunk néhány napig... (Lesliet pár éve jelölték a Nobel-díjra is, nem kapta meg – még.) Például segített megszervezni, hogy lefilmezhessünk egy férfivá válási ceremóniát, a kecske torkának elvágásától a körülmetélésig. 
 
 
Visszatérve: azt hittem, itt majd megértjük a rasszizmus természetét. Hát nem nagyon. Ez van. Otthon is, itt is, az újságokban is, még Londonban is, mindenhol, az egész világon, az oviban is: ha vannak a szőke- meg a feketehajúak, és az egyikből kevesebb van, külön játszanak majd. Persze, ha megismerik egymást, talán már más a helyzet. Dél-Afrika ennél sokkal érdekesebb és bonyolultabb. 350 évvel ezelőtt kellene kezdeni, hogy megértsük, miért mi történt ebben az országban, és mára miért itt nyílt a legnagyobbra az olló a szegények és a gazdagok között, miért ölnek meg évente úgy 20 ezer embert (ez több, mint ahányat Afganisztánban, pedig ott háború van), miért engedi a fekete klubban a biztonsági ember, hogy a fehér fiú Európából táncoljon a hangfalon, és miért parancsolja le a fekete srácot azonnal, miért van még mindig alig vegyes házasság (mármint fekete-fehér), miért ekkora a kulturális különbség vagy sok esetben civilizációs szakadék, és mi lesz itt öt év múlva: egy dinamikusan fejlődő afrikai csoda, vagy egy Zimbabwe szintjére süllyedt ország véres polgárháborúval? 
 
 
Vége ennek a résznek, mármint a forgatásnak, most két hét folyamatos vágás, hogy a foci vb döntője előtt két nappal láthassátok a filmet, amely jó esetben felteszi a fenitek közül a legégetőbb kérdéseket, és valami válaszlehetőségeket is vázol Dél-Afrika legizgalmasabb helyszíneiről, legérdekesebb embereivel. Még nyolc óra, és reggelre Frankfurtba érünk. Egy pohár vodka-narancsot szopogatok, hogy tudjak aludni. Nem tudom, Eszter mit iszik, azt hiszem, semmit (miközben a fehér srác a hangfalon táncolt, ő sem vizet ivott), sorokkal előttem ül, nem volt két hely egymás mellett. Talán reggel még írunk, annyi minden történt velünk Dél-Afrikában...
 
On The Spot – A helyszín: Dél-Afrika
július 8. csütörtök 22:30 Spektrum
július 9. péntek 22:00 Sport1
 
További hírekért, képekért és rövid bejelentkezésekért látogass el az On The Spot Facebook oldalára!
window.fbAsyncInit = function() { FB.init({ appId : '217136951693260', autoLogAppEvents : true, xfbml : true, version : 'v10.0' }); };
-->

A bejegyzés trackback címe:

https://onthespot.blog.hu/api/trackback/id/tr332133051

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Dél-Afrikáról 2010.07.06. 20:04:33

Kissé rendhagyó témát választottunk mára, okkal. „Historia est magistra vitæ” (Cicero). Dél-Afrika valódi történetét mindannyiunknak ismernie kell, hogy nota bene, láthassuk mit művelhet egy gyönyörű országgal egy sátáni eszme, amely mint egy vírus E...

Trackback: BEDE MÁRTON FELTÁMADT 2010.07.06. 14:08:57

  Csoda történt! Feltámadt Bede Márton, a néhány nappal ezelőtt brutális kegyetlenséggel meggyilkolt újságíró. Miután kellőképp kiujjongták magukat az Örömhírről értesült kedves olvasók,  egy újabb jó hírrel fokozzuk jókedvüket, éspedig az...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brain$torming 2010.07.06. 15:38:53

@Rékuc: Ugynez nálunk a cigányokkal, pepitában.

Egyébként én tényleg egy főrasszista fasiszta neonáci irredenta soviniszta vagyok, a postoló pedig nem.

Viszont ilyen kulturáltan beszélni faji kérdésekről, etnikai különbségekről viszont ritkaság, gratulálok!

Hozzáteszem, pont azért akart Dél-afrika mindenáron VB-t rendezni, hogy végre ne az apartheidről legyen híres az országuk.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 15:39:07

@Rékuc: "Rasszizmus akkor lenne, ha azért különböztetnénk meg valakit, mert fekete a bőre. De itt azért van megkülönböztetés, mert az őslakosok egyszerűen nem az európai normáknak megfelelően élnek "

hat ez milyen aranyos ongol volt..:-)))))))))))))

tudtad, hogy a kulturalis rasszizmus is rasszizmus..?:-)

es igen, a rasszizmus pontosan az, amikor az allaspontok kozelitese helytett valaki en bloc kijelenti egy nepcsoportrol, hogy egyuttelesre alkalmatlan.

total eclipse (törölt) 2010.07.06. 15:40:57

hát, igazi afrikai riport, hogy lefényképzeték magukat. csak gratulálni tudok.

indapass90210 2010.07.06. 15:41:28

Azt viszont ne mondja senki, hogy nem lehet tök jó levest főzni albínó gyerekek végtagjaiból!

Brain$torming 2010.07.06. 15:44:25

@az igazi Sipi: Tudod, libsikém, téged még a cigányvajda sem tudna meggyőzni arról, hogy létezik cigánybűnözés.

Még akkor sem, amikor kijelenti, hogy 10ből 10 rablás cigányoké, és 20ból 20 is.

Te meg erre azt mondod, hogy de a 21. cigány hegedül, tehát nem lehet mondani a cigányokról, hogy bűnözők.

GRAT!

indapass90210 2010.07.06. 15:45:20

@az igazi Sipi: Szerintem a kultúrális rasszizmus teljesen normális dolog. Pölö teljesen normális röhögni/hányni/idiótázni mondjuk egy olyan szokáson, amikor a férfivá avatás keretén belül millió helyen összekaszabolják a fiatalokat, hogy a majdani forradások "szép" mintát alkossanak!

RobinGood 2010.07.06. 15:45:37

@Rékuc: "...itt azért van megkülönböztetés, mert az őslakosok egyszerűen nem az európai normáknak megfelelően élnek..."
Te érted amit leírsz? Ne is haragudj, de ez alul múlja az összes rasszista hozzászólását. Ehhez képest az a kommentelő aki az Eszter névből máris sokatmondó következtetéseket vont le egy zseni.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 15:48:13

@Dövan: letezik nalunk is ilyen, hegtetovalasnak hivjak, barmikor kerheted az arra szakosodott szalonban...

Brain$torming 2010.07.06. 15:50:19

@RobinGood: Már elnézést, főokos, de mi a problémád ezzel a mondattal?

Magyarázd már el, hogy mi, bunkó razsiszták is értsük.

(Magam részéről teljesen értem, és egyetértek Rékucival)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 15:51:00

@Brain$torming: "Te meg erre azt mondod, hogy de a 21. cigány hegedül, tehát nem lehet mondani a cigányokról, hogy bűnözők."

ez egeszen pontosan igy van.

de egy igen egyszeru matematikai peldaval leirhatom neked. ha van egy szamhalmazod, amiben a kovetkezo szamok vannak:

7, 9, 11, 143, 22, 19, 21, 33, 57, 119, 13, 119, 327

akkor az az allitas, miszerint a halmaz csakis paratlan szamokat tartalmaz egyszeruen hamis.

ha a 21. cigany hegedul, akkor az az allitas, hogy a ciganyok bunozok, egyszeruen hamis.

Archenemy 2010.07.06. 15:51:01

Én szerintem amíg a fehérek nem jöttek afrikába, addig nem volt ojan például afrikában, hogy valakit ne vettek volna fel egyetemre, csak mert fekete!

deflorator 2010.07.06. 15:51:21

@az igazi Sipi: Teljesen összezavarodtam. Akkor most követeljük a iszlám országok asszonyainak a jogait, vagy inkább mi is korlátozzuk a mieinkét, hogy közeledjenek a szokások? (Én mondjuk arra szavaznék, hogy csináljanak amit akarnak, csak ne jöjjenek ide.)

RobinGood 2010.07.06. 15:51:46

@Brain$torming: A cigánybűnözés és az hogy a cigányok bűnözők baromira nem ugyanaz, de Téged erről még Vona Gábor sem tudna meggyőzni.

Archenemy 2010.07.06. 15:53:20

@az igazi Sipi: "a ciganyok bunozok"

ez a köznyelvben azt jelenti, hogy a többségük, a túlnyomó részük az. És ez igaz a páratlanos példádra is.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.07.06. 15:53:57

@az igazi Sipi: 'a rasszizmus pontosan az, amikor az allaspontok kozelitese helytett valaki en bloc kijelenti egy nepcsoportrol, hogy egyuttelesre alkalmatlan'

nem. A rasszizmus az, amikor kijelented egy népcsoportról, hogy a tiednél alacsonyabb rangú, kizárólag az etnikai hovatartozása miatt.

Az nem rasszizmus, amikor párszáz év egymás mellett élés után kijelented, hogy x és y népcsoport nem alkalmas az együttélésre, mert egymással ellentétesek a kulturális és szociális normáik.

Brain$torming 2010.07.06. 15:54:34

@RobinGood: Nekem már az is elég lenne, ha kimondanánk: van cigánybűnözés. Csak ti forgatjátok át állandóan arra, hogy a cigányok nem bűnözők, ezt próbáltam érzékeltetni.

A cigánybűnözést a bőrömön tapasztalom, nem kell meggyőzni. De ez itt már nagyon off.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 15:54:39

@Archenemy: egyszeru elmeknek eleg...

de ugye mint fentebb leirtam, ok semmiben sem kulonboznek mentalisan a megelhetesi bunozoktol, csak szerencsesebb helyre, szerencsesebb nepcsoportba szulettek.

de emberileg ugyanannyit ernek.

Archenemy 2010.07.06. 15:58:42

@az igazi Sipi: Te nem értetted, mit értenek az emberek a "cigányok bűnöznek" kifejezés alatt, én meg elmagyaráztam, hogy ne maradj buta. Lehet azt válaszolni, hogy de mindenki más a buta, de ha mindenki ért egy kifejezést, kivéve te, akkor szerintem nem mindenki másban van a hiba.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 15:59:01

@Rékuc: de igen, az tokeletes rasszizmus.

ugyanis nincs lehetoseged klijelenteni azt, hogy valamely nepcsoport nem alkalmas egyuttelesre. egyszeruen civilizalt ember soztyaraban ez nem szerepel. problemas, vagy nehezen megoldhato, az letezik.

de az a kijelentes, hogy adott nepcsoport nem alkalmas, az rasszizmus. ugyanis a nepcsoport emberekbol all. akiknek mindannyiuknak kulon erzelemvilaguk es vilagnezetuk van. de ezzel a kijelentessel, azokat is megbelyegzed, akik nem ertenek egyet a masok szamara felhaborito, avagy jogserto hagyomanyokkal. es ezert rasszista kijelentes.

Archenemy 2010.07.06. 16:01:03

@az igazi Sipi: Valamint a kígyóknak csak meglepően kis százaléka mérgező, az emberek mégis huzalozottan undorodnak tőlük. Az evolúció is rasszista, tudom.

vincere 2010.07.06. 16:01:29

azért azt nem hiszem, h. az ottani fekete lakosok többsége egy barbár állat, ahogy a cikkből ez kitűnik. remélem, nem ezt akarták írni a szerzők.

igen, nagyon különös ország az, és nekem is pont az volt a legnagyobb tanulság, h. a rasszizmusról alkotott nézeteket szépen ki lehet dobni az ablakon, mert sokra nem megy velük ott az ember.

én kb. 10 éve voltam ott, helyi ifjúsági szervezetek tagjaival találkoztam, fehér emberrel rajtunk kívül nem is beszéltem. egy hét után azt vettem észre, h. furcsának találom, ha meglátok egy fehér lakost, mert az volt a ritka, a többitől különböző, és sajnos nekem sikerült szinte csak olyan fehéreket kifognom, akik már szinte az égben hordták az orrukat, kinézetükön, viselkedésükön messze látszódott a hihetetlen felsőbbrendűség és a már szinte pofátlan gazdagság.
én csodálkoztam el a legjobban, milyen szemmel néztem ezeket az embereket.

fú, sokmindenről tudnék még írni, de csak ezt akartam megjegyezni

indapass90210 2010.07.06. 16:03:17

@az igazi Sipi: Váljék kedves egészségére annak, aki megcsinálja!

Archenemy 2010.07.06. 16:03:36

@az igazi Sipi: "értem én, csak leszarom", hogy klasszikust idézzek. Logikus? Igen. Ennyi.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 16:04:09

@Archenemy: szerinted arra kellene buszkenek lenni, ha valaki nem tudja legyozni az allati osztoneit es tudatlansagat es hianyossagait altalanositassal es undorral leplezi?:-DDDDDDDDD

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 16:05:54

@Dövan: valjek..

engem is a hideg raz tole, de ha valaki ettol erzi jol magat..:-)

egyebkent ez is valami felnotte eresi ceremoniabol megmaradt csokeveneyes valtozat, mert 18 ev a korhatar, alatta nem csinaljak meg.

bar szerintem ez torvenyileg van szabalyozva.

Archenemy 2010.07.06. 16:07:45

@az igazi Sipi: Arra kell büszkének lenni, hogy a logikát és a racionalitást választom a napjainkban uralkodó moralitással szemben. A moralitás ugyanis százévente megváltozik, a logika viszont örök.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 16:10:24

@Archenemy: akkor miert logikus minden kigyotol felni, amikor nem mindegyik merges?

szerintem pont az a nem logikus, amikor valaki altalanosit.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.07.06. 16:11:34

@az igazi Sipi: látom neked nagyon fontos, hogy én rasszista legyek, úgyhogy ha a tel lelki nyugalmadhoz ez hozzájárul, akkor hozzájárulok, hogy rasszistaként bélyegezz meg :) ezen ugyan ne múljék.

deflorator 2010.07.06. 16:13:54

@az igazi Sipi:
A fent idézett példát nézzük meg közelebbről. Mind a 21 emberről felismerem, hogy cigány. Tudom, hogy a 21 közül 20 bűnöző, de nem tudom, hogy melyik 20. Ha rasszista vagyok, akkor mindegyiktől félek, ha meg nem , akkor egyiktől sem, hiszen lehet, hogy éppen az hegedül. De vajon melyik viselkedés ésszerűbb? Kötelezhető-e az ember szerencsejátékra?

Alvin666 2010.07.06. 16:19:15

Eszter, te egy nagyon helyes lany vagy, a mindenit! Hogy Andrisunk beengedett teged a majomemberek koze egyedul, azzal persze nem ertek egyet, de ez van. Csereld le ezt a felelotlen idiotat mielobb. Itt volnek peldaul mindjart en. Elnyomott felcigany, felneger szarmazasu arva vagyok, a neveloszuleim meg sajnos feher nacik. Jomagam zsido vallasu neveltetest kaptam valahogy ( nem tudom vegul is hogy ) es uton-utfelen el vagyok nyomva, ki vagyok semmizve. A rasszistak, tudod...
Jo lenne ha mielobb felkarolnal, mert nekem is jogom van az almaimhoz.
Ja, meg videozhatunk is, ha akarod...

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 16:20:15

@Rékuc: te belyegzed sajat magad rasszistanak a mondataiddal, amiket leirsz es komolyan is gondolsz.

egyebkent ugyes kibuvo a martirkodas amikor elfogynak az eszervek, csak nalam nem jon be..:-)

ha nem akarsz rasszista lenni, akkor revidealnod kell nehany vilagnezeti allaspontodat. ha nem akarod, mert szerinted te igy vagy jo, akkor meg igy a jo, de akkor fogadd el, ha a velemenyedet leirod, vagy elmondod egy vitara alkalmas kornyezetben, akkor ezek alapjan rasszistanak fognak tartani. ugyanis amit leirtal, az klasszikus rasszizmus, valamelyik definicioban amit olvastam ehhez hasonlo peldamondat tarsul.

nem azert irom ezt, mert nem tetszik a hajad, budos a szad, vagy a labamra leptel a hatos villamoson tusarkuban, hanem azert, mert ez az. nincs ebben semmi szemelyes. nem foglak ettol sem utalni, sem szeretni. csak tenymegallapitottam.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 16:22:17

@deflorator: marmint melyik az a viselkedes, ami racionalitason es melyik az, ami az allati osztonokon es a felelmen alapul?

senki nem kotelezheto szerencsejatekra.

mindenki valaszthatja az egyszerubb ostobak utjat:-)

Archenemy 2010.07.06. 16:25:29

@az igazi Sipi:

nem ugyanakkora a várható nyereség, mint az esetleges veszteség

maradjunk a kígyós példánál, a kígyók mondjuk 10%-a mérgező, tehát mondhatjuk, hogy a kígyókkal való közeli találkozásaim 10%-ában megmar a kígyó, ami bénulás, halál, satöbbi. Míg 90% eséllyel "nyerek" egy kígyót, amit mittomén megehetek.

Itt nincs arányban a várható nyereség (fél kiló kígyóhús) az esetleges veszteséggel (halál), hiába valószínűbb sokkal, hogy nem halok meg.

Tehát megéri az összes kígyót elkerülni, és helyettük mondjuk nyulakra vadászni, akiknél az az esély, hogy megölnek, jóval csekélyebb.

Namost: hiába csak 10%-a bűnöző a romáknak, az emberek áldozattá válásának félelme sokkal nagyobb, mint a várható nyereség; a várható nyereség konkrétan pont ugyanannyi, mint ha a csak 1%-os bűnözői arányt felmutató nemromákkal társul (barátkozik vele, veszi fel alkalmazottnak, ül mellé a buszon, stb).

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 16:30:10

@Archenemy: de te kihagyod a szamitasbol azt, hogyha olyan helyre megyek, akkor kicsit utananezek a kigyoknak.

ugyanigy ha leulok valakivel beszelgetni, vagy hr-es vagyok, akkor az emberismeretemre es a jozan eszemre kell tamaszkodnom, hogy a masikat annak szarmazsatol fuggetlenul megismerjem. es az ismereteim alapjan alkossak velemenyt, ne pedig ranezesre, altalanositva, az allati osztoneim altal motivalva.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.07.06. 16:30:23

@az igazi Sipi: minden mártírkodás nélkül, a legkomolyabban mondom, hogy nem zavar, ha valaki valamilyen definíció szerint (amelyet megint nem vagyok köteles elfogadni) rasszistának nevez. A saját definícióm szerint, amit már leírtam, nem vagyok rasszista, de elfogadom, ha másvalaki annak gondol. Nem célom 'nem rasszistának' lenni vagy akár látszani más szemében.

deflorator 2010.07.06. 16:31:10

@az igazi Sipi: A válasz tehát - a vártnak megfelelően - kitérő. Vajon miért...

sendi 2010.07.06. 16:34:12

off - azért rossz, ha az index kitesz egy blogot a címlapra, mert akkor aztán jön a sok "index paraszt". (pl: ergerberger .. már boccs)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.06. 16:35:01

@deflorator: nem volt kitero valasz.

csak finomkodtam.

akkor ugy mondom, hogy teged mi motival?

az allati osztoneid es az ostobasagod, vagy az intelligenciad es a logikad?

ugyanis az ostoba allatok altalanositanak, az intelligens emberek viszont nem.

Archenemy 2010.07.06. 16:39:03

@az igazi Sipi:

Hozzászólásodban implicite benne van, hogy az eddigi érvelésemet érted és elfogadod, helyes.

Nem hagyom ki a számításból. Nyilvánvalóan olyan helyzet esetében, mikor lehetőségem vagy energiám van jobban tájékozódni, akkor az új információk felül tudják írni az előítéletet. Itt súlyozhatjuk az új információ hitelességét is nyilván.

Ettől még ha nincs lehetőségem, időm, energiám tájékozódni, akkor jobban járok, ha előítéletek alapján döntök, mint ha az előítéletek figyelmen kívül hagyásával.

peti papagáj 2010.07.06. 16:45:12

@Never: a szerbiai magyarokat is tapasztalatból verik meg?

pannonfunk 2010.07.06. 16:46:48

@az igazi Sipi: Nyílván formállogikát nézve hamis.

Viszont az, hogy magukat intellektüellnek valló tarisznyás barmok miatt nem volt erről az elmúlt 20 évben társadalmi vita, nem voltak konkrét tervek, programok, hogy mit is tegyünk, mert minden értelmes párbeszédet, amelyben ki kellett/ki lehetett volna mondani az igazságot, rasszizmusnak neveztek, szépen meghozta a gyümölcsét.

Silent Bob 2010.07.06. 16:46:50

@pedoform: Fordítsd meg! Rasszizmus-e, ha a szerbiai magyarok félnek a szerbektől? ;)

deflorator 2010.07.06. 17:23:56

@az igazi Sipi: Ez finomkodás lenne? Tehát nem akartad azonnal a fejemhez vágni, hogy "általánosítás", mert finomkodtál?
Mit értesz egyáltalán általánosítás alatt? Gondolom a nagy semmit, amin nehéz fogást találni, így kiváló elkerülése egy olyan vitának, amihez nem tudsz érdemben hozzászólni.
Mert ugye azt mégse mondhatod, hogy az általánosítás az, hogy a holló fekete, pedig nem is, mert lehet fehér is!

regression 2010.07.06. 17:23:57

Szerintem a rasszizmust nem lehet kiirtani és előbb utóbb minden etnikai feszültség vérontásba torkollik.

Tibike15 2010.07.06. 18:00:10

két liberális komoly kísérettel (testőrökkel?) bejárta az egyébként roppant veszélyes dél afrikai gettőkat.
Ez nem baj, mindenkinek joga van azt csinálni, amit akar. De most gondoljunk bele, hogy csak 1 embert is meghülyítenek és nem veszi komolyan a valós veszélyeket abban az országban, mert hát itt mindenki milyen jó fej, ezt látta és olvasta a hatalmas indexen.
Aztán olyan 70%-os valószinüséggel jön a kopp, ha szerencséje van akkor csak kirabolják, ha nem...
Nem értem, hogy miért kell állandóan az ostoba rózsaszín ködöt terjeszteni. Nekem csak egy ismerősöm volt ott, de mit elmondott azok után én nem utaznék abba az országba mint túrista, gettókat meg csak akkor látogatnék, ha tényleg valami komoly mentális problémám lenne.
Ismerősnek mindig taxit kellett hívnia, ha a szálloda - vállalat távot megtette. A taxi egy olyan autó volt ami még véletlenül sem nézett ki taxinak, gondolom rasszista volt a taxisofőr és prekoncepcióval élt, ha taxinak látják az autóját, akkor feltételezik, hogy külföldi túrista vagy gazdag ember ül benne és préda. Nem, ilyen csak a rasszisták gondolnok, bátran irány a sok ostoba menjen csak oda és látogassa meg a vidéki gettókat, hiszen olyan nyájasak és békések az emberek arrafelé. Főleg a nőknek érdeme odamenni... ostobák,

pöcsöm pattintsd ki 2010.07.06. 18:02:39

tanuljunk, vezessük be itthon is ezt a szép tisztálkodási népszokást

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.06. 18:24:27

zimbabveba is atmehettetek volna

vagy mozambikba

ha mar ugyis ott voltatok a szomszedban

rajen 2010.07.06. 18:31:50

Hát, télleg sokat lehet megérteni testőrök között a gettóról... Kicsit Walter Duranty tudósítása jutott eszembe a Ukrajnáról 1933-ban, aki leírta, hogy nincs itt semmi probléma....* Dél-Afrika valaha a legfejlettebb országok egyike volt, rohan lefelé a lejtőn. Nézzetek videókat a '60-as '70-es évekből a YouTubeon Johannesburgról. Ég és föld. Kulturált európai kinézetű város (volt). Gonoszfehérek, blabla. Ja, meg a Stayin' alive in Jo'Burg, szintén fent van a Youtubeon, holland dokumentumfilm, az is ajánlott.

*"(...) Ellentétben a New York Times szintén moszkvai tudósítójával, Walter Durantyval – ő Sztálinnal nem egy interjút készített –, aki 1932 novemberében azt jelentette, hogy „a Szovjetunióban nincs éhínség, és nem is valószínű, hogy valaha is lesz”.
1933 szeptemberében ő volt az első tudósító, akit beengedtek az éhínség sújtotta vidékekre. Jelentésében az állt, hogy „az éhínség szó használata mindazzal kapcsolatban, ami a Kaukázus északi vidékén történik, nyilvánvaló abszurditás”, majd leírta, hogy menynyi pufók gyerekkel és kövér tehénnel találkozott. Makszim Litvinov külügyi népbiztos Walter Durantynak a New York Timesban megjelent riportjaiból idézett, amikor az amerikai kongresszus számon kérte tőle, hogy mi történik a Szovjetunióban. Duranty egyébként 1932-ben Pulitzer-díjat kapott „az Oroszországból küldött szenvedélymentes, értelmező tudósításáért”. Pufók gyerekek, kövér tehenek: Sztálin munkája „eredményes” volt: 1933 szeptemberére az ukrajnai gyermekek kétharmada tűnt el az iskolákból. A tehenek pedig megdöglöttek."

www.mno.hu/portal/405373

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.07.06. 18:58:36

ma, ahogy sétáltam, szembe jött velem egy fekete nő. senki más nem volt az egész környéken, csak ő meg én. amikor mellém ért, énekelni kezdett.

azt hiszem sosem fogom megérteni őket :)

leynhac 2010.07.06. 19:16:38

Elvették mindenünket a nyomorultak, kiszipolyoztak minket. És nem csak minket, apáinkat is. És apáink apáit is. És apáink apáinak apáit is. És mit adtak nekünk mindezért cserébe?...

... Jól van, de eltekintve a csatornától, gyógyászattól, oktatástól, bortól, közrendtől, öntözéstől, utaktól , vízvezetékhálózattól... mit tettek a rómaiak értünk?

Archenemy 2010.07.06. 19:25:52

@leynhac: Jaja!
Ameddig nem volt fehér ember Afrikában, nem fordulhatott elő, hogy nem vesznek fel feketéket a jobb afrikai egyetemekre, vagy hogy külön kórtermük van a feketéknek és a fehéreknek! A fehérek hibája, hogy ma ilyen megtörténhet!

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.06. 19:27:00

@Bukowszky:

persze neked van "igazad"

jobb az ilyesmit nem erteni, es nem erezni, hogy meg akarnak bantai

gabmoz 2010.07.06. 19:31:02

Mozambikba nyugodtan át is mehettél volna, különösebb gond ott nincs.

pannonfunk 2010.07.06. 19:40:51

@a nyugalom megzavarására alkalmas: Most konkrétan én imádom a feka zenét, rohadtul meg tudna bántani engem egy feka nő, ha elkezdene énekelni... :P

pannonfunk 2010.07.06. 19:58:25

@a nyugalom megzavarására alkalmas: Te nem érted. Most ha meg akarnak bántani, de nem sikerül, akkor mit kellene tennem? Mérgelődni? ugyanmár...

mojoking77 2010.07.06. 20:12:29

Pontosan merre voltatok mulatni?
Erdekelne egy normalis (nem tul sznob) hely, ami nem is bordely... (A t:&*m van tele, hogy az atlag fekete klubbok masrol sem szolnak, mint, hogy 5 percenkent kell elhajtani a fekete csajokat.. A feher klubbok meg olyan szarok (legaslabb is itt Sandton/Fourways/Rivonia altal hatarolt teruleten), hogy tiz tizenot percig birja az ember....)

Francekellregisztralni 2010.07.06. 21:06:57

@az igazi Sipi: "tudtad, hogy a kulturalis rasszizmus is rasszizmus..?:-)"

Heehehheheh...ez a nap vicce...imádlak:) el is teszem valahova.

Fogadunk kultúrális rasszista vagy te is?

Gondolom mikor kirekesztő agresszív állatnak vagyok öltözve akkor nem jössz oda beszélgetni, hogy kiderítsd vajon érző szívet takar-e ...netán csak jelmezbálba indultam.

Mond az is rasszizmus akkor, hogy kerülöm az alkoholistákat meg a bagósokat....vagy az nem kultúra? ;)

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.06. 21:25:32

@Francekellregisztralni:

valamely nemzeti konyhat, irodalmat, filmmuveszetet stb. kizarolagosa kedvelni is rasszizmus ezek szerint -

a hulye barma

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.06. 21:30:16

faraszto ez a szajbaragos, maniros

nepnevelosdi, mely szerint:

latod te rasszista magyar mashol mennyivel szarabb az elet es megis milyen cuki tolerancsok az ottani zemberek

donkanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2010.07.06. 21:37:35

Na ki mer jönni sowetói Mix Mobile bárba?

donkanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2010.07.06. 21:55:45

@mojoking77: Próbáld ki a Bassline-t, vagy a Café Vogue-t. Fokvárosban egyébként jobb helyek vannak, mint Johannban

mojoking77 2010.07.06. 22:17:29

@don-kanyar: Tudom, de oda eleg ritkan jutok... Kosz, megnezem oket.

Exploiter 2010.07.06. 22:26:00

Az a szerencse, hogy ez a "rossz dolog a rasszizmus téma" pár éven belül eltűnik a francba. És nem azért, mert jön a jobb oldali összeurópai fordulat, hanem végre az emberek nagy része rájön, hogy az egész faszság, úgy, ahogy van.

Az emberi közösségek más emberi közösségek ellen határozzák meg magukat, amióta világ a világ és a több tízezer éves ösztönöket ne fogja elfelejteni a csorda pár évtized agymosása után.

Annyira egyszerű a történet, mint amennyire a szivárványos humanisták lelkivilága.

baliquez 2010.07.06. 22:49:00

"Életemet adtam Afrika szenvedéseinek enyhítéséért. Megtanultam ezalatt amit minden itt élő fehér ember tudnia kell: a néger egy alfaj. Sem az értelmi sem az érzelmi képességeik nem mérhetőek a fehér emberéhez a civilizáció bármely mércéjével. Egész életemben azzal foglalkoztam hogy átadjam nekik mindazokat az előnyöket és lehetőségeket amiket a civilizációnk megadhat, de minden erőfeszítésem egyetlen bizonyosságot hozott: meg kell őriznünk a fennálló állapotot, a fehér ember magasabbrendű a feketénél. Amikor a fehér ember közösséget vállal a feketékkel és magával egyenlőként kezeli őket, óhatatlanul elpusztítják mind őt magát mind a munkáját. A feketék és a velük való kapcsolat érdekében is mondom, a világon minden fehér embernek tudatosítania kell magában ha Afrikába jön: mi parancsolunk, ők szolgálnak, mert gyámra szorulnak mint a gyerekek. Soha ne barátkozz velük egyenlőként, nem vagy velük egyenlő. Soha ne fogadd be őket a társadalmadba mert jóságodért cserébe elpusztítanak."

Dr. Albert Schweitzer

Gábor mester 2010.07.06. 22:57:33

Mennyi hülyeséget hordtatok itt össze (tisztelet a kivételes kivételeknek!) már megint! Az evolúció során ez úgynevezett "európai ember" eljutott VALAHONNAN oda, ahová. Bizonyos indiai, afrikai és egyéb származású, genetikailag Homo Sapiens Sapiensnek számító kétlábúak meg nem. A kérdés kettős: szabad-e nekem, mint "úgynevezett európai embernek" egyfelől a magam úgynevezett európaiságát rámisszionálnom egyéb kétlábúakra, másfelől szabad-e az úgynevezett európai emberek között otthon, az egyéb kétlábúak között pedig "gettóban" éreznem magam? Harmadrészt nácifasisztarasszistarohadtgeci-e vagyok, ha INKÁBB az úgynevezett európai értékrendet követő európai emberek között érzem jól magam, és illendően elszörnyedek, ha egyéb kétlábúak PER MA művelik azt, amivel az én európai őseim 3-16 ezer évvel ezelőtt felhagytak???

kalman.kalman (törölt) 2010.07.06. 23:03:09

Dél-Afrikában a rasszizmus már visszájára fordult régen. Most a fehérek ellen folyik irtó hadjárat a fekete kormányok jóváhagyásával, pont úgy, mint Zimbabwe-ben.
Az afrikaans nyelvű fehéreket, akik felépítettek mindent az országban, nagyrészt már elüldözték, kiirtották. Sokan Ausztráliába, Nagy-Britanniába vagy az USA-ba menekültek.

Mandela pedig egy terroristavezér volt, mint Mugabe is, csak idejében lecsukták és így felmagasztosult a keleti blokkban és a nyugati balosok körében.

dzsugasvili 2010.07.07. 00:23:40

Hát ez a cikk elég hülyeség. Csöpög belőle az önámító liberális mocsokság. Leírod, hogy miféle módon élnek a négusok arrafelé, hogy válnak "felnőtté", és nem találod a rasszizmus gyökerét. Ráadásul még filmeztétek is az eseményt (beavatést?), nem is csak hallottatok róla...Vagy nagyon hülyék vagytok, vagy valaki fizet a propagandáért.

De józan aggyal belegondolva ha olyat hallok, főleg ha látok, hogy valakit házilag körülnyisszantanak, majd pár nap múlva az illetőnek meg kell erőszakolni egy fiatal lányt, mert ez a szabály, és ez tömegével így megy, és ez egy bizonyos nép vagy egy ország "kultúrája", akkor nem kell hozzá sok, hogy szimplán leidiótázzuk ezt a közösséget, aki ezt tűri. És ha történetesen a feketék erőszakolnak kulturális okból, és éppen fehérek vannak rajta elszörnyedve, akkor nem értem, mire fel ez a nagy rosszallás, és milyen jogon nácizza le a fent látható - elég jól kinéző, ámbár erősen butának tűnő - nőszemély a saját akrikáner közösségbe vágyó és tömörülő, fekákat kiközösítő orániaiakat.

Tazmán (törölt) 2010.07.07. 01:24:26

Nem látjátok az összefüggést. Jön a fehér - dolgoztatja a négert - néger dolgozik, nem tanul, nem okosodik. aztán lett demokrácia, ezek a négerek szabadok lettek de mivel évszázadokig nem járhattak iskolába, ezért maradtak azon a szellemi szinten ahol kezdték. Mi meg elborzadunk most rajtuk, bizarrnak tartjuk kultúrájukat, elhatárolódunk, félünk tőlük. Lám, így lett a rasszizmus.
Jó példa a kultúrális elmaradottságra akár a 19. századi Magyarország: Ausztria volt az elnyomó hatalom, miattuk burokban éltünk európában. Így persze, hogy jóval később iparosodtunk, "jobbágyfelszabadítottunk", stb.

Pipas 2010.07.07. 06:52:14

A rasszizmust valamiféle elmebeli megbetegedésnek, természetellenesnek vagy illogikusnak tekinteni hatalmas tévedés.

Az emberi elme egyik legfontosabb eszköze az általánosítás, aminek a során hiányos adatokból alkot a gyakorlatban is használható következtetéseket. Amikor nem ismersz egy embert személyesen akkor a ruházatából, a testalkatából, a rasszából, a környezetéből vonsz le következtetéseket és megpróbálsz az alapján dönteni. Ez az emberi elme hosszú évezredek során kialakult hasznos stratégiája.

A rasszizmust szidni olyan, mintha azt mondanád, hogy ostobaság csak azért félni egy állattól, mert az ragadozó, hiszen lehet, hogy az adott oroszlán/cápa/tigris nem is akar tőled semmit, mert meg van szelidítve, mert nem éhes, mert szimpatikus vagy neki.

Ráadásul a rasszizmus ellen fröcsögők az egyik legfontosabb jogot próbálják meg elvenni az emberektől, amikor rá akarják venni őket arra, hogy az egészséges védekező mechanizmusokat kiöljék magukból csak azért, mert az nem egyezik egy légből kapott, naív és meseszerű elmélettel, ami szerint minden ember egyenlő.

Addig rendben van, hogy szeressük az adott rassz tagjait, az rendben van, hogy próbáljunk meg emberként tekinteni rájuk és megadni nekik a lehetőséget a boldogulásra, de könyörgöm, ha egy olyan embert látok, akitől félek, akkor hadd menjek már át az utca túloldalára.

Hadd ne kelljen már a bitóra hajtanom szelíden a fejemet csak azért, mert nem tudom logikailag levezetni, hogy miért is kerülném az illetőt nagy ívben! Ilyen alapon azt is tiltani lehetne, hogy elkerülje az ember a városi házak eresze alatt való közlekedést, hiszen az is csak statisztikai bizonyíték, hogy ott az aszfalton sokkal több a galambszar mint másutt.

csársz 2010.07.07. 07:12:27

@Pipas: Ha igazad volna, a fehér európait kerülnéd, hiszen évszázadok alatt sem tudnak a feketék annyi embert kiirtani a mai ütemben, mint a civilizált európaiak - többek között mi, magyarok is - a XX. században.
A feketék alacsonyabb rendűségére pedig igazán jó példa B. Obama.
Nem látjátok, micsoda szégyen, hogy éppen úgy gondoltok a cigányokra, mint 50 éve az amerikaiak, ők meg ott tartanak, hogy Obama az elnök?!
Egyszerűen szégyen!

Pipas 2010.07.07. 07:15:12

@az igazi Sipi:

"a gettoban keselok es fosztogatok semmivel sem kulonbek mint a rasszistak es viszont"

Nehogy már egyenlőségjelet tegyél a gyilkosok és a törvénytisztelő emberek közt! Nem hiszem el, hogy ezt komolyan gondolod!

Akkor azok a cigányok, akik 70 éves néniket erőszakolnak és gyilkolnak meg a 2000 forintjukért azok ugyanolyan bűnt követnek el mint én, aki a 'cigánybűnözés' szót meri használni és akit emiatt rasszistának bélyegzel? Nem látod, hogy ez az ostobaság milyen veszélyes a társadalomra? Nem látod, hogy ez hova vezet?

"egyszeruen a rosszul feldolgozott felelmeik es a frusztracioik tornek ki ilyen formaban"

A cikkben emlegetett lány testőrökkel ment a feketék közé. Lehet, hogy a rosszul feldolgozott félelmei miatt és nem azért, mert az volt az egyedüli ésszerű lehetőség?

Miért nem vizelsz a konnektorba? Lehet, hogy a rosszul feldolgozott félelmeid miatt?

Pipas 2010.07.07. 07:23:26

@csársz: Csacskaságokat beszélsz. Valóban igen sok embert gyilkoltak meg a fehérek az évszázadok alatt, ezért nyilvánvaló, hogy ha egy 16- századi fehérrel találkozok, akkor át is megyek a túlsó oldalra.

Obama valóban jó példa, de ő egy ember. Ha egy emberből következtetnék egy teljes faj viselkedésére, akkor nem csak ultrarasszista lennék, hanem egyszerűen ostoba is.

Ha viszont szégyenletesnak tartod, hogy a magyarok nem úgy viselkednek mint az amerikaiak akik nem több mint 40 év alatt változtatták meg gyökeresen a nézeteiket, akkor te is a rassz alapján ítéled meg az embereket.

Csak te éppen a saját népedet ítéled el az amerikaiakkal szemben. A saját népedet tartod elmaradottnak, kultúrálisan visszamaradottnak, szégyenletesnek. Mi ez, ha nem rasszizmus?

ebedli 2010.07.07. 08:05:46

A rasszizmus teljesen emberi dolog, nemhogy egyidős az emberiséggel, de már az emberré válás előtt is alaptulajdonságunk volt.

Az élővilágban mindenhol megfigyelhető a xenofóbia, a csimpánzok szabályos háborúkat folytatnak a területükön kívüli más csimpánztörzsek ellen, ugyanígy a farkasok sem tűrik a más falkából származókat, sőt még a hangyák is megkülönböztetik a más bolyból jött hangyákat.

Más a szaguk, mások a szokásaik, tehát ellenségek.

Ez a normális, ez az alapösztön, ami évmilliókon át segítette a fejlődést, és soha nem fog eltűnni, mert jó és hasznos. Az idegen más.

Az ember legfeljebb annyival tud az alapösztön fölé emelkedni, hogy nem akarja kiírtani a másikat, hanem megpróbál együttműködni vele, de ez az együttműködés nem terjed ki a terület megosztására és a szaporodásra. A legtöbb ember viszolyogva nézi a vegyesházasságokat, és ez így van jól. Mert ez a természetes és nem a keveredés.

Nzoltan 2010.07.07. 08:14:42

Hát a magyar cigányság sem semmi. Én egy olyan csávóval labdáztam még az általános iskolai évek alatt, aki már ült börtönben nemierőszakért. És ismertem az unokatestvérét, aki ugyanezért ült. Csak azért szabadult hamarabb, mert szívbeteg volt. Nemsokára meg is halt. Azt a kis vagyonkáját amit gyűjtött(mert ő gyárban dolgozott), az áldozat csajszira hagyta.

Nzoltan 2010.07.07. 08:26:00

Dél-afrikában a feketék szerint rasszisták a fehérek. A fehérek szerint meg a feketék. Legalább van közös témájuk, amit egy sör mellett ki lehetne tárgyalniuk.:D

itoh 2010.07.07. 08:28:52

Azért a fehérek lakta nyomornegyedről és bádogviskokról csinálhattál volnaegy képet. Nekem úgy tünik hazudsz.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.07.07. 09:08:48

Azt hiszem a kommentek is jól mutatják, hogy egy nehezen elsajátítható képesség az erkölcsi-kulturális relativizálás. A legtöbb ember képtelen arra, hogy saját neveltetését ne abszolút értékrendnek higgye. Ebből az lesz, hogy a magyar/európai felvilágosult/vallásos értékrend a jó, a többi változó mértékben (mennyire hasonlít a sajátjára) rossz és rosszabb.

Ebből lesznek azok a megállapítások, hogy az afrikai törzsi társadalom _azért_ rossz, mert nem olyan, mint az európai.

Pedig már több mint kétszáz éve kitalálta Kant, hogy hogyan érdemes kultúrákat/erkölcsi rendszereket objektíven értékelni. Az afrikai törzsi társadalmaknak vannak hibái, több hibája is van, mint a felvilágosult európainak, de ezek a hibák nem azért vannak, mert a két rendszer különbözik, nyilván lehetséges az európai rendszernél is jobb rendszer, amit nem fitymálhatunk le csak azért, mert különbözik.

Az afrikai rendszer objektíven azért rosszabb, mert több szenvedéssel és fájdalommal jár abban a társadalomban élni. Ugyanakkor mindenki magának kellene eldöntse, hogy melyik társadalmi-kulturális szabályok szerint él, és a saját lelkiismerete nyilván csak ennek függvényében értelmezhető. A rasszizmus pedig egyszerűen az a viselkedés, amikor egy társadalmi rendszer a saját szabályait kiterjeszti másokra, például olyan nőt von be a férfivá válási folyamatba, aki egy másik társadalom szabályai szerint él(ne). Ugyanígy rasszizmus a magyarok cigányellenességének nagy része, mivel a magyar értékrend szerint naplopó az, aki a családjával van egész nap, és nem mástól kap pénzt annak számára hasznos munkáért, vagy a világban jelenleg legerősebb kulturális rasszizmus az iszlámé, amelyik szintén nem tudja értelmezni azt, hogy az iszlám szabályai csak azokra vonatkoznak, akik vállalják a muszlimságot. A kulturális rasszizmus az, hogy nem veszünk tudomást a kulturális különbségről, és magától értetődőnek tartjuk, hogy csak egy közös kultúra lehetséges, és ez a mienk.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.07.07. 09:11:30

@ebedli: azért azt érdemes néha kihasználni, hogy az ember többre képes az állatnál, és például racionálisan felül tud emelkedni az állati ösztönökön.. önmagában a rasszizmust azzal védeni, hogy ez az ösztönös, logikailag ekvivalens azzal a felhívással, hogy szarjunk az utcára, mert az a természetes, hogy akkor szarunk, amikor ránk jön az inger.

gaijin 2010.07.07. 09:50:10

@baliquez: ez honnan van? hol mondta, melyik írásában közölte ezeket dr. Schweitzer?

ebedli 2010.07.07. 10:16:52

@flugi_: A szarást is évmilliók óta arra használják az emlősök, hogy a területüket jelöljék meg vele, és elriasszák a betolakodókat. Úgyhogy megint hülyeséget mondtál, talán érdemes lenne kicsit többet olvasnod. Logikából pedig megbuktál.

Az, hogy néhány képességünk fejlettebb más állatokénál, egyáltalán nem jelenti azt, hogy erőszakot kellene tennünk az alapvetően jól működő, évmilliók alatt kialakult ösztöneinken.

A rasszizmus jó és helyénvaló, természetes magatartásforma.

ebedli 2010.07.07. 10:17:36

@flugi_: A szarást is évmilliók óta arra használják az emlősök, hogy a területüket jelöljék meg vele, és elriasszák a betolakodókat. Úgyhogy megint hülyeséget mondtál, talán érdemes lenne kicsit többet olvasnod. Logikából pedig megbuktál.

Az, hogy néhány képességünk fejlettebb más állatokénál, egyáltalán nem jelenti azt, hogy erőszakot kellene tennünk az alapvetően jól működő, évmilliók alatt kialakult ösztöneinken.

A rasszizmus jó és helyénvaló, természetes magatartásforma.

ebedli 2010.07.07. 10:39:01

@flugi_: A szarást is évmilliók óta arra használják az emlősök, hogy a területüket jelöljék meg vele, és elriasszák a betolakodókat. Úgyhogy megint hülyeséget mondtál, talán érdemes lenne kicsit többet olvasnod. Logikából pedig megbuktál.

Az, hogy néhány képességünk fejlettebb más állatokénál, egyáltalán nem jelenti azt, hogy erőszakot kellene tennünk az alapvetően jól működő, évmilliók alatt kialakult ösztöneinken.

A rasszizmus jó és helyénvaló, természetes magatartásforma.

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.07. 11:00:37

@flugi_:

a hulyeknek miert nagy mindig a pofajuk ...

az urites nem oszton kerdese - persze agitprop fogaskent nyilvan nagyon szeretned parhuzamba hozni ilyen dolgokkal a rasszizmust, de ez vonat mar elindult az allomasrol :)

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.07.07. 11:23:45

@a nyugalom megzavarására alkalmas: @ebedli: sikerült látom a fontos oldalát megtalálni a párhuzamnak.

A gyengébbek kedvéért ismét: azzal védeni a rasszizmust, tehát hogy _azért_ helyes, _mert_ _ösztönös_, elég rövidlátó érvelés, és könnyedén hozhatunk példát sok olyan ösztönre, amin az ember felülemelkedett, egyszerűen azért, mert már nincs rá szükség.

A rasszizmus jelenleg egy önfenntartó dolog, mert amíg van egy rasszista, addig az ellenrasszizmus rövid távon megoldás (ahogy frankón felerősödött a cigányok közötti rasszizmus, mióta van a gárda, ami az azt megelőző cigányok közötti rasszizmusra is visszavezethető: kis rasszizmusból ellenrasszizmussal sikerült nagyobbat csinálni, és minden résztvevő baromi jó arcnak képzeli közben magát, hiszen a saját közösségét hősként védelmezőnek látja magát - mert ostoba)

Szóval az a baj a rasszizmussal, hogy mindenkinek egyszerre kéne abbahagyni. Sajnos azonban mindig akadnak olyanok, akiknek nem jutott több az állati ösztönöknél.

ebedli 2010.07.07. 12:05:38

@flugi_: Légyszíves akkor mondj pár példát olyan ösztönökre, amin az emberiség felülemelkedett, mert nincs rá szükség.

A helyzet az, hogy nem tudsz ilyet mondani.

A kultúra és a civilizáció legfeljebb ráépül az alapvető "állati" ösztönökre, de egy egészséges társadalom sosem megy és mehet szembe azzal, ami az ember természetéből, lényegéből fakad.

Persze meg lehet erőszakolni egy társadalmat bármilyen gondolattal, csak ha az nem egyezik a természet rendjével, akkor előbb-utóbb kiderül, hogy alkalmazhatatlan.

A xenofóbia és a rasszizmus az evolúció hajtómotorja, a természet alapvető igazsága, és a mai napig fontos szerepe van minden közösség életében.
Ember, állat vagy növény, teljesen mindegy, ez alapján működik az élővilág.

Az emberi értelemnek pedig nem célja, hogy a természet rendjével szembemenjen. A rasszizmus helytelenítése téveszme, beteg gondolat.

baliquez 2010.07.07. 15:44:54

@gaijin: Elnézésedet kérem amiért nem közöltem egyből forrást hozzá, egyébként magam is meglepődtem hogy egy Nobel-békedíjas, világszerte elismert és mélyen humanista tudósnak ilyen keserű tapasztalatai vannak a védendő és becsülendő szép színes máskultúrával kapcsolatban. Erre guglizz rá: "I have given my life to alleviate the sufferings of Africa"

Talán mondanom sem kell de a jelenlegi "liberális" dogma - mint a történelem sok más részét - ezt is hamisítványnak, meg nem történtnek, fordítási hibának állítja be. Pedig Schweitzer nem volt rasszista, kedvelte a feketéket (nem ellenségeskedésből épített nekik kórházakat), egyszerűen száraz tudományos tényként közölte a fentieket.

Egyébként ha már tudósok, Henry Fairfield Osborn (őslénykutató, geológus, eugenikus) szerint a negroid rassz lényegesen ősibb a kaukázusinál, ugyanakkor az átlagos értelmi színvonaluk a Homo Sapiens kaukázusi példányainak 11. életéves szintjével egyenértékű. Elnézegetve a kedvteléseiket szerintem semmi meglepő nincs ebben a kijelentésében. Mellékesen ő fedezte fel a T.Rex-et és a Velociraptort is. :)

Biztos vagyok benne hogy sok más tudós meg azt is ki tudja (meri) jelenteni hogy a kaffer fejlettebb alfaj a fehérnél. Biztos igazuk van, én mindenesetre kétlem, ugyanis a tapasztalatok homolokegyenest mást mutatnak.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.07.07. 16:28:48

Nagyon úgy látom, hogy van itt egy szörnyű alapképlet:

Voltak az archaikus törzsi kultúrák, amiket nem ismerek kellően hogy írjak róluk, de a lényeg az, hogy azok a közösségek nem növekedtek exponenciálisan. Aztán jött a fehér ember, egyfelől nyilván kihasználva, rabszolgaságba hajtva a feketéket, másfelől átalakítva az ősi kultúrákat, társadalmakat, bomlasztva a régi csoportnormákat, és irreális vágyakat keltve az adott közösségekben.

Most úgy érzem kialakult egy szörnyű, hibrid csoporthalmaz, ahol egyesülnek a két rendszer hátrányai. A törzsi háborúk már gépfegyverekkel, aknákkal zajlanak, kialakult egy nyugatmajmoló velejéig korrupt vezető réteg, nyomorog az egész nép, a hagyományos termelési módok már nem elegek a robbanásszerűen növekvő népesség ellátásához, a hagyományos európai fejlődés alapfeltételei viszont nem adottak. Óriási a kontrollálaltlan erőszak, velejéig agresszív és xenofób tömegek alakultak ki.

Kíváncsi leszek a filmre, de ha a fehérek elleni legújabbkori genocídium kimarad belőle, akkor nagyot fogok csalódni.

2 honlap a sok közül, bármit érdemes olvasni róla:

why-we-are-white-refugees.blogspot.com/

afrikaner-genocide-achives.blogspot.com/

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.07.07. 23:49:35

@ebedli: "Légyszíves akkor mondj pár példát olyan ösztönökre, amin az emberiség felülemelkedett, mert nincs rá szükség."

Nemi erőszak (pedig a megerőszakolt nő szervezete ösztönösen segíti a megtermékenyülést). Új feleség másik oldali gyerekeinek megölése. Háborúban az ellenség teljes kiirtása. stb.

"egy egészséges társadalom sosem megy és mehet szembe azzal, ami az ember természetéből, lényegéből fakad."

Az ember természete alakul, ahogy a fenti példákon is látszik. Abban igazad van, hogy az a társadalom, amelyik az _aktuálisan_ _elterjedt_ természettel szembe akar menni, annak minimum komoly fegyelmező erőt kell felvonultatnia.

"A xenofóbia és a rasszizmus az evolúció hajtómotorja, a természet alapvető igazsága, és a mai napig fontos szerepe van minden közösség életében."

Fontos _negatív_ szerepe van, mivel akadálya az értelmes együttműködésnek. Az evolúció olyan klasszikus kedvencei, mint a testi erő, vagy a jó energiatartalékoló háj mára semlegesek vagy károsak már (ezek csak kiragadott példák, ezrével lehetne sorolni), mivel az ember már párezer éve felmentette magát a biológiai evolúció természetes kiválasztódása alól, és a civilizációban már nem elsősorban az állatvilágban még előnyt jelentő képességek értékesek. Azok a civilizációk, ahol meg tudták oldani az együttműködés feltételeit, erősebbek lettek, és lenyomták azokat, ahol ez nem ment. A rasszizmus (és a rasszizmus elleni védekezés hiánya) egy társadalomnak rontja a versenyképességét a többi társadalommal szemben: vagy azért, mert nem tud együttműködni, tehát lemarad, vagy mert beenged rasszista elemeket, amik visszahúzzák.

Adott esetben azt a sok energiát és erőforrást, amit emberek a gárdába vagy a gárda ellen pocsékolnak, értelmes célokra is lehetett volna használni.

"Az emberi értelemnek pedig nem célja, hogy a természet rendjével szembemenjen. "

A rasszizmus tehát nem a természet rendje (hovatovább a szimbiózis eleve szerencsésebb), hanem egy az evolúciós folyamat egy szakaszában hasznos heurisztika. Ezen a szakaszon az emberiség már túl van. Ez az idézett mondatod pedig teljesen igaz, csak nem a témáról szól, mivel amit én mondok, az az, hogy az emberi értelemnek _lehetősége_ hatékonyabb utakat választani az ösztönösöknél.

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.07.08. 10:49:17

@flugi_: "(pedig a megerőszakolt nő szervezete ösztönösen segíti a megtermékenyülést)"

ez egy elmebeteg

gaijin 2010.07.08. 12:55:11

@baliquez: köszönöm! így megtalálom.
nem megkérdőjelezni akartam a véleményt, csak kíváncsi vagyok.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2010.07.08. 20:20:05

@a nyugalom megzavarására alkalmas: nekem sem tetszik ez a tény, mert esetleg tényleg van olyan vadbarom, aki a "tehát ez a természet rendje" alapon feljogosításnak érzi. Ettől még tény.

tedthebad 2010.07.09. 00:46:24

megnéztem. azon gondolkodom, vajon miért nem tudta megteremteni a film azt a feszültséget, amit pl. ezzel a poszttal sikerült megteremtenetek, érzékeltetnek. a low budget, sebtiben elvégzett utómunka tehet róla? a mesterséges feszültségkeltést bizonyára szándékosan kerülő, szinte vágatlannak tűnő, éppen ezért fokozatosan erejüket vesztő interjúblokkok? a valósághűséget erősítő, bevilágítatlan, kézi kamerás felvételek megtörésének hiánya? nem tudom, mert nem vagyok szakember. nem vitatom, kurva jó, amit csináltok, de például szívesen izgultam és szurkoltam volna a beszélgetés létrejöttéért a bűneit kibeszélni akaró utolsó alannyal. ha nem csak úgy belecsöppenek, hanem előtte egy távoli, álló kameraállásból látom - és nem hallom - ahogy Eszter egyezkedik vele az interjúról. és nem bánom, ha utólag veszitek, hiszen nem foroghat a film folyamatosan, lehet olyan momentum, amiről realtime lemaradtok, de ha fontos, mutassátok is fontosnak. a gettóarcok őszinteségtripje is árnyal, de szinte egy jelenetben a gangsta-villogással nem kényszerít arra, hogy a felszínes első véleményt magam gondoljam újra. ha a magyar asszony történetének csúcspontját, a jézus szeret tégedet újramondatjátok vele, és arcközeliben veszitek, talán érzékelteti, hogy igen, jámbor hittérítők, ájtatosan tűrnek, orrba lehet őket csapni, meg hátratett kézzel vegzálhatják őket, mégis bűnbocsátók maradnak, lehet hogy bulvárfogás, de nyomatékot ad a sztorinak, ami így csak ebéd melletti sztori marad, különösen, hogy Andris kajál, miközben hallgatja.ha Eszter emberölős kérdésére a válasz előtt látok egy vágóképet az alany kezéről, közelit a szeméről, majd hatásszünet, azt mondom, bazmeg, megkérdezte, mi lesz a válasz? persze gondolom, ez nem ilyen egyszerű, idő, büdzsé, koncepció, filmes eszközök, amikhez ragaszkodtok vagy amiktől éppen ódzkodtok, ráadásul nézőként semmi közöm hozzájuk, egyszerűen csak némi hiányérzetem lett a film után (vagy túl jó a blog? nem tudom.) de most már direkt figyelem a többit, nem csak fél szemmel, mint a korábbi részeket. hajrá!
süti beállítások módosítása